بیانیه چپ دموکرات به مناسبت درگذشت "آیت الله منتظری"


"در آن آنی که از خود بگذری از تنگ خودخواهی
برآيی بر فراخ روشن فردای انسانی"*

"آیت الله منتظری" بزرگمرد آزادیخواهی بود که زندگیِش صحنه‌ی تلاش های خستگی ناپذیر در عرصه حقوق بشر، بی توجه به اعتقادات و خط مشی سیاسی افراد بود. تلاش هایی که تا پش پا زدن به اریکه‌ی قدرت و کناره گیری از کلیه‌ی مواهب آن تداوم داشت.
گرچه چپ دموکرات در بسیاری مبانی نظری افتراقات قابل توجهی میان اصول اساسی خود و معتقدات آیت الله منتظری می بیند اما به رسمیت شناحتن این تفاوتها را از زیباییهای جامعه دموکراتیک آینده دانسته و آن ها را مانعی بر راه پاسداشت این مبارز پیگیرِ راه آزادی و عدالت نمی بیند و باور دارد که او جزو میراث جاودانی خواهد بود که باید پاس داشته شود.
کوشش های ارزنده‌ی آیت الله منتظری در مخالفت با اعدام‌ مخالفین سیاسی از گروه‌های سیاسی مختلف در دهه‌ی ۶۰ و تلاش در راه احقاق حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان، حمایت همه جانبه از جنبش مردمی ایران در سال های اخیر و همچنین در آن (آن) ِ تاریخی از میان قدرت و مردم؛ جانب مردم را گرفتن، از وی شخصیت قابل تقدیری ساخته است تا در حالی که از سوی رسانه های دولتی، برای مراجع و روحانیون دون پایه و جیره خوار قدرت تعزیه و تشریفات گسترده گرفته می شود و سعی در بزرگنمایی اقبال و حضور اندک نیروهای بسیجی و حکومتی در مراسم ایشان می نمایند، تردیدی برای حاکمیت باقی نگذارد که با سانسور اقبال خودجوش مردمی که پاس آزادمنشی و انسانگرایی "آیت الله منتظری" را می داشتند، بار دیگر زبونی و تشویش خاطر قدرت حاکم و در راس آن ولی فقیه را نشان دهد.
بی تردید "آیت الله منتظری" بزرگ مردی است که مرده اش نیز دست از سر حق سوزان و مردم ستیزان حاکم در جمهوری اسلامی برنخواهد داشت و همواره یاد او در کنار جنبش آزادیخواه و دموکراسی طلب ایران خواهد بود.
چپ دموکرات ایران، ضمن ابراز تأسف از فقدان آیت الله العظمی منتظری، به عنوان یکی از برجسته‌ترین کوشندگان آزادی، عدالت و حقوق بشر در ایران، آرزوی گسترش و تکثیر ایده های انسانی وی در میان نیروهای مذهبی و تعمیق نگاه غیر ِ ایدئولوژیک او در میان همه ی فعالین عرصه های سیاسی – اجتماعی کشور را دارد.
_____________
*.بخشی از شعر «آن ِ جاودان» سروده‌یِ احسان طبری


چپ دموكرات ايران
یکشنبه: ۲۹ آذر ۱۳۸۸
۲۱ دسامبر ۲۰۰۹
http://chapedemocrat.blogfa.com
http://dl-of-iran.blogspot.com
chapedemocrat@gmail.com

0 نظرات: